Forårsjævndøgn og balance

I mange kulturer markerer jævndøgnet forårets begyndelse – efter en lang og mørk vinter bliver dagene endelig længere og lysere igen, solen kommer frem og nyt liv begynder at spire. Vi vågner fra vores dvale og begynder, at lægge planer for de lyse og varme måneder. Vi har sikkert alle sammen prøvet en forårsrengøring i vores lejlighed – hvorfor ikke bruge samme koncept til vores krop og sind?

Efter en lang dansk vinter kan vi føles lidt tunge or træge, og den fysiske krop trænger til fornyelse og bevægelse. Vi ønsker at åbne op for ny energi og nye erfaringer, og hovedet er fyldt med tanker og ideer, så det kan være svært, at holder styr på det hele.

Din yogapraksis kan her gavne både kroppen og sindet og gøre dig klar til foråret på en holistisk måde. Du kan starte med at “banke rusten af” med en flow-baseret praksis, der stille og roligt inviterer bevægelse ind i kroppen igen og måske også får lidt sved på panden på dig. Jeg vil dog også anbefale en revitaliserende restorativ yin praksis, som hjælper dig med at samle ny energi op til alle de dejlige planer og eventyrer, der venter på dig i løbet af foråret.

Jævndøgnet markerer et øjeblik, hvor verdenen er i balance. Dette kan vi også bruge til en praksis, der lægger fokus på balancerende stillinger, som f.eks. Vrksasana (træet), Virabhadrasana III (Kriger 3) eller Tada Kapotasana (stående pigeon).

Derudover markerer jævndøgnet også en transitionsfase: overgangen fra vinteren til foråret. Vi vågner fra vores “vinterdvale” og glæder os til solen, lysere dage, og blomsterne, der begynder, at springe ud. Til jævndøgnet kan du for eksempel meditere på alle de ting, du ser frem til.

Meditation til foråret

Find en behagelig siddende stilling, hvor du kan sidde med afslappede skuldre. Luk øjnene, hvis dette er komfortabel for dig. Forestil dig, at du er i en have med et blomsterbed, hvor der ikke er plantet noget endnu. Forestil dig, at du kan røre jorden med fingrene. Hvordan føles den? Er jorden kølig? Er den fugtig? Kan du mærke solens varme på dit ansigt? Hvad kan du høre? Lugte?

Forestil dig nu, at du holder nogle frø i din hånd. Hvordan ser de ud? Er de store eller små? Er de runde eller ovale, eller noget helt tredje? Forestil dig, at du mærker dem mellem fingrene, og sanser deres struktur. Forestil dig nu, at hver frø symboliserer noget, du glæder dig til. Visualiser, hvordan du lægger frøene i jorden og dækker dem til. Se, hvordan frøene spirer og udvikler sig til små planter, som rækker ud efter solens varme og lys. Forestil dig, at du vander bedene og planterne, fjerner ukrudt, og spreder gødning for at hjælpe planterne med at vokse og gro.

Hvad bliver dine små planter til? Måske er det farverige blomster. Måske et lille træ. Eller måske en plante, der bærer frugt, som du kan høste. Forestil dig, at du plukker blomsten og stiller den i en vase, eller at du høster frugten og spiser den eller tilbereder et lækkert måltid.

Vend din opmærksomhed tilbage til de ting, du har glædet dig til. Forstil dig, at du tager dig lige så omsorgsfuldt af dem, som du tog dig af dine frø og planter, og forestil dig, hvordan du vil nyde øjeblikket, når det kommer. Mærk en fornemmelse af varme, der spreder sig igennem kroppen, og se om du kan vende tilbage til den igen og igen, også når du åbner øjnene igen.

Om foråret kan der være en overskud af forventningsfuld energi, som er fantastisk – men husk også, at tilføje lidt ro og introspektion til din praksis, så du skaber balance igen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: