Restorativ yoga – den stille revolution

I dag handler det for mange af os om, at få bevæget kroppen lidt og få en workout – og det er også helt fair. Vi har måske kun en time om ugen til yoga; så skal vi også kunne mærke, at vi har gjort noget!

Men restorativ yoga sniger sig ind som en form for stille revolution. I en verden, hvor vi altid skal være på fart og hvor der altid skal ske noget, er det næsten revolutionært, at slappe af og bare give sig selv tid til at være til stede.

Og meget mere skal der egentlig slet ikke til (ud over et par dejlige props). Restorativ yoga handler ikke om avancerede stillinger eller om sved på panden. Det handler ikke engang om åndedrættet eller dybe stræk. Det handler simpelthen bare om, at skabe omgivelserne til, at du kan slappe bedst muligt af og koble helt fra.

I restorativ yoga bruger vi mest liggende og siddende stillinger, og vi benytter os af en masse hjælpemidler – bolstere, puder, tæpper, klodser, bælte, og øjenpuder – for at støtte bedst muligt op omkring os selv, så vi virkelig kan få lov til at slappe af. Der skal ikke være noget, der strækker eller kniber, eller optager din opmærksomhed på en anden måde. Det handler om, at ligge eller sidde maksimal behageligt og føle sig støttet og varm, så både kroppen og sindet kan falde til ro. Vi holder stillingerne længe, op til 20 minutter, så du virkelig kan falde på plads i dem.

Calming the mind is yoga. Not just standing on the head.

Swami Satchidananda

Restorativ yoga er nok yogaens mest dejlige og behagelige form, men hvis det ikke er nok til at overbevise dig, så har den faktisk rigtig mange positive effekter på både kroppen og sindet.

Når vi begynder, at finde dyb afslapning i restorative yogastillinger, tænder det parasympatiske nervesystem – den del af nervesystemet, som står for “rest and digest”. I denne tilstand får vigtige processer i kroppen lov til, at folde sig ud; især processerne, som ikke kræver hurtig reaktion, ligesom fordøjelse, regeneration og restitution.

I løbet af en restorativ yogapraksis vil du kunne opleve en helt zen-agtig, meditativ tilstand, hvor du er vågen, men på samme tid så afslappet, at du næsten ikke kan mærke din krop – og alligevel være helt til stede i den.

Og selv om du måske har fornemmelsen af, at du slet ikke har gjort noget andet end at bare ligge der, så vil der med sikkerhed ske en masse ting i din krop – både fysisk og mentalt. Efter en restorativ yogapraksis kan du godt føle dig lidt sårbart eller emotionalt, men du vil også kunne opleve en større ro og mere nærvær i kroppen og sindet.

Jeg kan kun anbefale alle, at prøve restorativ yoga en gang – især nu i den kolde og mørke tid kan det være en fantastisk måde, at stresse af og regenerere på.

Leave a comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: