Yoga til sensommeren

I konventionel opfattelse findes der fire årstider: forår, sommer, efterår og vinter. Men jeg har altid syntes, at der er en stor forskel mellem sommer i juni og juli, og sommer i august. Derfor giver det for mig rigtig god mening, at man i dansk sprogbrug ofte taler om sensommeren. Mens juni og især juli er sommerens højtid med varme dage og lyse nætter, kommer der i august en første fornemmelse af efteråret, som stille og roligt sniger sig ind. Dagene bliver lidt kortere igen, og nættene køler af. Solen hænger lidt lavere og har en mere gylden farve.

Denne ekstra årstid findes også i traditionel kinesisk medicin (TCM), hvor den er den korteste årstid og løber fra cirka midt i august til efterårsjævndøgnet i september. Alternative behandlingsformer, som TCM eller Ayurveda, er ofte tæt forbundet med yogaen, og der findes mange, som finder inspiration til deres yogapraksis i kinesisk medicin og dens lære af de fem elementer (træ, ild, jord, metal og vand).

I kinesisk medicin er sensommeren tilknyttet jordelementet, som er groundende, nærende og forbundet med forandring. Sensommeren er årstiden, hvor vi høster det, vi har dyrket hele året, forbereder os til efteråret og vinteren, og begynder at vende blikket indad. Sensommerens farve er gul, som kornet i markerne og squash og græskar, som langsomt får sæson.

Efter vi har spist lette, friske og kølende grøntsager, salater, og bær over sommeren, er det nu tid til varmere retter, supper eller lækre bowls med knolde, som f.eks. gulerødder eller søde kartofler, squash og græskar, som for eksempel min absolut yndlings græskarsuppe.

Jordelementet er tilknyttet maven og mavemeridianen, og dermed fordøjelsen. Dette afspejles også i yogastillingerne, som passer til dens årstid – her er der fokus på groundende stillinger og bagoverbøjninger, som strækker hele kroppens forside, hvor mavemeridianbanen forløber. Især bagoverbøjninger skaber plads på forsiden af kroppen og er dermed med til at åbne os op for nye ting, hvilket er passende i en årstid, der står for transformation.

Seks yogastillinger til sensommeren


  • Barnets stilling (Balasana) – denne yogastilling inviterer til introspektion, samtidig med, at den har en groundende effekt.
  • Sphinx (Bhujangasana) med rullet tæppe under maven – her bliver hele forsiden af kroppen, og dermed mavemeridianen, forlænget, og et ekstra tæppe rullet sammen under maven giver en blid masserende effekt på maven og tarmene.
  • Liggende heltestilling (Supta Virasana) – også her findes der et stræk på forsiden af kroppen, især lår og maven, samtidig med, at jordforbindelsen kan mærkes.
  • Kamel (Ustrasana) – en dyb og mere aktiv bagoverbøjning, som åbner forsiden af kroppen og skaber bredde over brystet og kravbenene.
  • Liggende twist (Jathara Parivartanasana) – alle former for twists er rigtig dejlige for både rygsøjlen, men også maven og de indre organer. I denne liggende version er stillingen meget beroligende og groundende.
  • Afspænding (Savasana) – den mest groundende yogastilling af dem alle sammen, som passer til enhver årstid. Her inviterer den til at give slip og åbne

Leave a comment

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: